آخرین اخبار

همه چیز راجع به تب دنگی

تب دنگی به استان اصفهان رسید

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون ۱۲۲ نفر در کشور به تب دنگی مبتلا شده‌اند، گفت: «تعداد مبتلایان در استان اصفهان سه نفر گزارش شده و این‌ها افرادی بودند که به خارج کشور مانند امارات و پاکستان یا استان‌های جنوبی کشورمان سفر کردند و بومی نبودند.»

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: «طی یکی دو هفته اخیر آمار جدیدی از ابتلاء به تب دنگی در استان اصفهان اعلام نشده است.»

اعلام این خبر در حالی است که معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه شنبه دوازدهم تیرماه گفت: «از اردیبهشت امسال تاکنون ۱۳۸ مورد ابتلا به تب دنگ شناسایی شده که بیشتر از کشورهای امارات، پاکستان، عراق و غیره بوده و فقط هفت مورد ابتلا از داخل کشور بوده است.»

این مقام وزارت بهداشت افزود: «وزارت بهداشت فقط ۲۰ درصد و ۸۰ درصد مبارزه با پشه آئدس به همکاری سایر سازمانها از جمله استانداران، پدافند غیرعامل، گمرک ، وزارت کشور، مرزداران و غیره وابسته است.» او فزود: «در پاکستان به خصوص شهر پنجور چند سال اخیر بیماری تب دنگی شیوع داشته و این شهر کمتر از ۲۰۰ کیلومتر به مرز ما فاصله دارد و زوار اربعین از این مسیر صورت می‌گیرد.»

این مقاله به شما پیشنهاد می شود :  آشنایی با انواع واکسن آنفولانزا و ضرورت تزریق آن

درمان تب دنگی

تب دنگی چیست؟

تب دنگی یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش پشه‌های آلوده به ویروس دنگی به انسان منتقل می‌شود. این بیماری به نام تب استخوان شکن هم شناخته می‌شود. این بیماری توسط چهار نوع ویروس دنگی (DENV-۱, DENV-۲, DENV-۳, DENV-۴) ایجاد می‌شود. علائم آن شامل تب بالا، دردهای شدید عضلانی و مفصلی، سردرد، راش پوستی، و در برخی موارد حالت تهوع و استفراغ است. تب دنگی در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری شایع است. درمان خاصی برای تب دنگی وجود ندارد و مراقبت‌های حمایتی مانند استراحت، مصرف مایعات، و استفاده از داروهای ضدتب و ضد درد معمولاً توصیه می‌شود. جلوگیری از گزش پشه‌ها و کنترل جمعیت آنها مهم‌ترین روش‌های پیشگیری هستند.

چطور از بیماری شایع این روزها ، تب دنگی پیشگیری کنیم ؟

پیشگیری از گزش پشه

• حذف محل های تولید مثل پشه ، مانند ظروف آب داخل یا خارج خانه
  • بستن ، تخلیه و تمیز کردن مخازن و ظروف آب به صورت هفتگی از جمله اب گلدان های گیاهان خانگی
  • استفاده از کرم های ضد حشره در داخل و خارج از خانه
  • حفظ نظافت در خانه به ویژه در مناطق مرطوب مانند اشپزخانه و حمام و تخلیه منظم زباله ها
  • پوشیدن لباس های گشاد که حداکثر بدن را بپوشاند
  • استفاده از توری برای پنجره ها و درها برای جلوگیری از ورود پشه ها
  • خودداری از حمل و نقل گیاهان و نهال ها خارج از کشور
  • استفاده از حشره کش های اماده در فروشگاه های خرده فروشی برای کشتن حشرات پرنده

این مقاله به شما پیشنهاد می شود :  سویه جدید کرونا موسوم به BA5

پیشگیری از تب دنگی

علائم و تشخیص تب دنگی

• تب بالا ( حدود ۴۰ درجه سانتی گراد )
  • سردرد شدید
  • درد پشت چشم
  • درد عضلات و مفاصل
  • غدد متورم
  • راش پوستی

اگر هر یک از نشانه های بالا را داشتید باید به نزدیک ترین مرکز بهداشتی یا بیمارستان مراجعه کنید

تب بالا (تا ۴۰ درجه سانتیگراد)، سردرد شدید، درد عضلانی و مفصلی، درد پشت چشم، درد شکم، حالت تهوع و استفراغ و بثورات پوستی از علائم این بیماری است و در موارد شدید، تب دانگی می‌تواند منجر به خونریزی شدید، نارسایی ارگان‌ها، شوک و مرگ شود.

اقدامات بهداشتی در صورت ابتلا به تب دنگی

• استراحت کافی برای کمک به بهبودی بدن و نوشیدن مایعات فراوان برای حفظ آب بدن
  • خودداری از مصرف دارو های مسکن مانند ایبوپروفن و آسپرین
  • مراجعه به پزشک در صورت بروز علائم

اگر نشانه‌هایی وجود دارد، باید به یک ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی مراجعه کنید تا تشخیص و درمان مناسب انجام شود. اکثر افراد آلوده به تب دنگی هیچ نشانه‌ای ندارند، اما گاهی اوقات این بیماری ممکن است شدید شود. تب دنگی از طریق آزمایش خون تشخیص داده می‌شود.

در حال حاضر هیچ درمان خاصی برای تب دنگی وجود ندارد و مراقبت‌های حمایتی شامل کنترل درد و حفظ آب بدن است.