بیماری ها

آلزایمر چیست و انواع آن کدام است؟

آلزایمر چیست

بیماری آلزایمر چیست؟

برای دانستن اینکه بیماری آلزایمر چیست ابتدا لازم است بدانید که این بیماری، شایع ترین نوع زوال عقل است. در این بیماری مزمن سلول های عصبی به آرامی و به صورت پیش رونده شروع به تخریب می کنند. این عارضه سبب می شود که مغز قادر نباشد به درستی کار کند. پزشکان و محققان علت بیماری آلزایمر را عوامل ژنتیکی و وراثت می دانند.

بیماری آلزایمر مشکلات حافظه، تفکر و رفتار را سبب می شود. در مراحل اولیه بیماری، علائم به صورت خفیف خود را نشان می دهند، اما با پیشروی بیماری، علائم با شدت بیشتری در فرد ظاهر می شوند. سرعت پیشرفت بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما به طور میانگین، امید به ادامه زندگی در مبتلایان، بین ۳ الی ۹ سال بعد از شناخت بیماری، تشخیص داده شده است.

فراموشی ذهن

بیماری آلزایمر چیست؟

آلزایمر چند مرحله دارد؟

پس از اطلاع از اینکه بیماری آلزایمر چیست بد نیست با مراحل پیشرفت این بیماری بیشتر آشنا شوید. بیماری آلزایمر از لحظه تشخیص اولیه دارای سه مرحله است:

آلزایمر خفیف

آیا می دانید علائم اولیه بیماری آلزایمر چیست؟ در شروع این عارضه، علائمی چون اختلالات حافظه کوتاه مدت به وضوح قابل مشاهده است. در این حالت، فرد، رویدادها، خاطرات دوران جوانی و مهارت هایی را که در گذشته آموخته، به طور کامل به یاد می آورد. در بسیاری از بیماران نیز علائم زیر ظاهر می شوند:

• آپراکسی: اختلال در انجام کارهای متوالی، مثلاً ناتوانی در باز و بسته کردن دکمه ها، خیاطی و … .
  • آگنوزیا: اختلال در تشخیص اشیاء. آلزایمر می تواند در عملکرد حواس پنجگانه اختلال ایجاد نماید.
  • اختلالات گفتاری: کاهش سرعت تکلم، واژگان ضعیف، مشکل در بیان افکار.

برای اغلب افراد این سوال مطرح می شود که بهترین اقدام پس از تشخیص اولیه بیماری آلزایمر چیست؟ در مراحل اولیه بیماری، با انجام اقدامات مراقبتی اولیه می توان سرعت پیشروی بیماری را کاهش داد؛ اما نکته اینجاست که این بیماری قابل درمان نبوده و در نهایت برای بهبودی بیمار کاری نمی توان کرد.

این مقاله به شما پیشنهاد می شود :  تشخیص تا درمان فشار خون

آلزایمر متوسط

آیا می دانید علائم ثانویه بیماری آلزایمر چیست؟ در ادامه شما را با این علائم بیشتر آشنا خواهیم کرد.

• پارافازیا: در این مرحله گفتار فرد بی معنی می شود چرا که او کلمات را اشتباه انتخاب کرده و در جمله بندی دچار مشکل می شود.
  • دیس گرافی و نارساخوانی: از دست دادن مهارت های نوشتن و خواندن.

بدین ترتیب فرد در این مرحله از بیماری آلزایمر در انجام کارهای روزانه خود ناتوان می شود. فعالیت هایی چون غذا خوردن، اقدامات بهداشتی و عوض کردن لباس ها. در آلزایمر متوسط، بیماری به پیشرفت خود ادامه داده و بیمار در این مرحله چیزی را به یاد نیاورده و در شناخت نزدیکان خود دچار مشکل می شود.

در این مرحله از بیماری آلزایمر، فرد مبتلا، به مراقبت و حمایت اطرافیان بیش از پیش نیاز دارد چرا که ممکن است به خود یا دیگران آسیب برساند. از جمله علائم روانپزشکی که فرد در مرحله دوم بیماری با آنها درگیر می گردد، می توان موارد زیر را برشمرد:

• بی ثباتی عاطفی
  • پرخاشگری یا اشک ریختن
  • امتناع از پذیرش کمک
  • دیوانگی

آلزایمر شدید

آخرین مرحله بیماری آلزایمر چیست؟ در این مرحله، فرد به یک معلول درمانده تبدیل می گردد. در آلزایمر شدید، گفتار بیمار منسجم نبوده و با کلمات جداگانه یا عبارات کوتاه بیان شده، بی تفاوتی شدیدی در فرد ایجاد شده و گاهی اوقات از او پرخاشگری خواهید دید. در این مرحله، بیمار در انجام کارهای ساده ناتوان شده و بر عملکردهای فیزیولوژیکی خود کنترلی ندارد. در نهایت، فرد به بستر رفته و در اثر تخریب توده های عضلانی، ذات‌الریه و زخم بستر از دنیا می‌رود.

زوال عقل

آلزایمر چند مرحله دارد؟

تغییرات مغزی در آلزایمر چیست؟

تغییرات مغزی در بیماری آلزایمر چیست؟ در این بیماری لاعلاج سلول‌های مغز (نورون‌ها) و اتصالات بین سلول‌ها (سیناپس) به تدریج تحلیل رفته و از بین می روند. این امر باعث کاهش ارتباط بین سلول های خاکستری مغز، ضعیف شدن حافظه، تفکر و سایر عملکردهای ذهنی می‌شود. به طور معمول، بیماری آلزایمر در افراد بالای ۶۵ سال ظاهر می شود؛ اما علائم اولیه این بیماری در ۳۰ تا ۴۰ سالگی نیز دیده می شود.

این مقاله به شما پیشنهاد می شود :  کلسترول بالا چیست و چه عوارضی دارد؟

با وجود اختلالی که در سلول های مغزی و حافظه فرد مبتلا به بیماری آلزایمر رخ می دهد. فراموش کردن مکان و نام اشیاء در خانه، از یاد بردن رویدادها، خاطرات و حتی اعضای خانواده و نام آنها امری بدیهی خواهد بود. بیماران آلزایمری معمولا در جهت یابی دچار مشکل شده و حتی ممکن است آدرس منزل خود را فراموش کنند.

بیماری الزایمر

تغییرات مغزی در آلزایمر

در ادامه می خواهیم بررسی کنیم که اختلالات گفتاری، نوشتاری، فکری و … در بیماری آلزایمر چیست؟ فرد مبتلا به بیماری آلزایمر در ابتدا، در انتخاب کلمات مناسب و جمله بندی دچار مشکل می شود. این اختلال با گذشت زمان توانایی صحبت کردن و نوشتن را از بیمار خواهد گرفت.

بیماران آلزایمری با اختلالات فکری نیز مواجه می شوند. بدین ترتیب در تمرکز و تفکر دچار مشکل شده و توانایی شمارش و مدیریت پول و قدرت تصمیم گیری را نیز از دست خواهند داد.

علت ابتلا به بیماری آلزایمر چیست؟

علت ابتلا به بیماری آلزایمر چیست؟ سلول های مغزی به دو دلیل دچار آسیب می شوند:

1. تشکیل پلاک از پروتئین بتا آمیلوئید. پروتئین بتا آمیلوئید، به طور معمول، نقش مهمی در زنده ماندن و فعالیت نورون ها ایفا می کند. در برخی از افراد، به دلایل ناشناخته ای، این پروتئین شروع به رسوب در بافت مغز کرده و پلاک هایی را تشکیل می دهد که سلول های مغز را از بین می برند.
  2. اختلال در عملکرد پروتئین تاو. سلول های مغز برای رشد و نمو، نیاز به مواد مغذی دارند. اگر پروتئین تاو که وظیفه انتقال این مواد به سلول ها را بر عهده دارد از کار بیفتد، سلول های مغزی مواد غذایی دریافت نکرده و از بین می روند.

عوامل موثر بر افزایش سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر چیست؟ لازم است بدانید که سرعت پیشروی این بیماری متاثر از عواملی چون سن، استعداد ژنتیکی، کیفیت و سبک زندگی و ویژگی های محیطی و جغرافیایی متغیر خواهد بود.

آلزایمز

تخریب سلول های مغزی، بیماری آلزایمر