بیماری ها

واریس چیست ؟

واریس چیست

واریس چیست؟

اختلالات مختلف وریدی و نارسایی وریدی می تواند منجر به ایجاد رگ های واریسی شود. اگر می خواهید بدانید واریس چیست، وریدهای واریسی یک وضعیت پاتولوژیک وریدهای داخل جلدی عمیق هستند که با التهاب، کشیدگی و تغییر شکل دیواره‌های سیاهرگ ها مشخص می‌شوند. وریدهای واریسی وریدهای آسیب دیده ای هستند که دریچه های وریدی به درستی بسته نمی شوند.  مردان تقریباً ۵ برابر کمتر از واریس رنج می برند.

واریس طنابی پا

واریس چیست؟

اختلالات گردش خون محیطی اغلب به دلیل بار زیاد روی وریدهای اندام تحتانی در نتیجه ایستادن یا نشستن طولانی مدت و همچنین به دلیل فعالیت کم عضلات پا و ساق پا ایجاد می شوند. ابتدا باید بدانید واریس چیست، واریس به وضعیتی گفته می شود که پر شدن بیش از حد وریدها منجر به کشیدگی آنها می شود و تغییرات التهابی باعث تغییر شکل وردیها می شوند.

بلند کردن و حمل اجسام سنگین نیز می تواند به دیواره های ضعیف سیاهرگ آسیب برساند و موجب ایجاد رگ های واریسی گردد. فیزیولوژی و آناتومی بدن به این صورت طراحی شده است که وریدهای پاها که به طور منظم استرس جدی را تجربه می کنند، کشیده می شوند و گره های واریسی را تشکیل می دهند.

علت رگ های واریسی چیست؟

اگر می خواهید بدانید که علت بروز واریس چیست، واریس ممکن است به دلیل نارسایی اولیه دریچه وریدی، رفلاکس یا گشاد شدن دیواره سیاهرگ و یا به دلیل ضعف دیواره عروقی ایجاد شود. در برخی افراد، واریس در نتیجه نارسایی مزمن وریدی و فشار خون وریدی ایجاد می‌شود. اکثر مردم هیچ علائم خطر آشکاری ندارند. رگ های واریسی اغلب در اعضای یک خانواده ایجاد میشوند که ممکن است نشان دهنده استعداد ارثی در آنها باشد. رگ های واریسی در زنان بیشتر دیده می شوند زیرا استروژن ها بر دیواره عروق تاثیر منفی میگذارند و بارداری فشار وریدی را در سیاهرگ های لگن یا اندام تحتانی افزایش می دهد.

واریس پا

علت رگ‌ واریسی چیست؟

تشخیص واریس پا

در مراحل اولیه برای تشخیص اینکه بدانید واریس چیست. بهتر است بدانید وریدهای واریسی در ابتدا ممکن است قابل لمس باشند، اما لزوما قابل مشاهده نیستند. بعداً آنها می توانند به تدریج بزرگ شوند، بیرون زده و قابل مشاهده شوند. واریس ممکن است باعث احساس خستگی، فشار، و درد سطحی یا بی حسی در پاها شود. زمانی که بیمار ایستاده است رگ های واریسی بیشتر نمایان می شوند. برخی از بیماران از خستگی هنگام راه رفتن و سنگینی در ساق پا پس از ایستادن طولانی مدت شکایت دارند.

این مقاله به شما پیشنهاد می شود :  آریتمی قلبی یا جا افتادن ضربان قلب چیست؟

تشخیص واریس چه اهمیتی دارد؟

واریس یک بیماری نسبتاً موذیانه است. به آرامی و به تدریج توسعه می یابد. آرام آرام، پاها کمی بیشتر و سریعتر از حد معمول متورم می شوند، سنگینی بعد از خواب دیگر از بین نمی رود، رگ های واریسی به آرامی اما دائما رشد می کنند، پاها شروع به درد بیشتر و بیشتر می کنند. گرفتگی شبانه بیشتر ظاهر می شود. دقیقاً به دلیل همین پیشرفت آهسته است که بیماران هیچ شکایتی نمی کنند، صرفاً به این دلیل که در طول سال ها قبلاً به آنها عادت کرده اند و دیگر به یاد نمی آورند که ۳ یا ۵ سال پیش چگونه بوده است.

تشخیص واریس

تشخیص واریس چه اهمیتی دارد؟

در مرحله بعدی، تغییرات در جریان خون به قدری واضح است که منجر به اختلال در تغذیه بافت و ظهور اختلالات تروفیک می شود. افزایش فشار و افزایش نفوذپذیری دیواره وریدی منجر به ورود موارد زیر از طریق آن به بافت زیر جلدی می شود:

پروتئینی که باعث رشد بافت اسکار در آن ناحیه می شود و باعث خشن و سخت شدن پوست و بافت زیر جلدی می شود. این فرایند لیپودرماتواسکلروز نامیده می شود.

گلبول های قرمز خونی که در آنجا شکسته می شوند و باعث رسوب هموسیدرین (محصول تجزیه هموگلوبین) می شوند که منجر به تیره شدن پوست (هیپرپیگمانتاسیون) می شود.

درمان رگ های واریسی

درمان وریدهای واریسی پاها هم برای پزشک معالج و هم برای خود بیمار کار دشواری است. این به دلیل اشکال و مراحل مختلف بیماری واریس است که به اقدامات درمانی متفاوتی نیاز دارد. روش های درمانی موثر و در عین حال ملایم با تکنولوژی بالا سر و کار دارند و به تجهیزات پزشکی مدرن نیاز دارند.

برداشتن وریدهای واریسی با جراحی یکی دیگر از روش های درمانی به حساب می آید. وریدهای سطحی از طریق برش‌های کوچک برداشته می‌شوند (فلبکتومی میکرو برشی)، وریدهای عمقی از طریق کشیدن ورید برداشته می‌شوند.

جوراب‌های فشاری رگ های واریسی

مواد الاستیک جوراب فشاری، با فشردگی بیشتر در مچ پا، به جبران سیستم پمپاژ عضلانی وریدی کم کار کمک می کنند. جوراب به آرامی دیواره وریدها را فشرده می کند، در نتیجه روند برگشت خون به قلب را تسهیل می کند.

جوراب واریس

جوراب‌های فشاری واریسی

درمان جراحی و روش‌های نوین

امروزه روش های مدرن درمان واریس ابداع شده اند که با موفقیت در سطح سرپایی و با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شوند. پزشک معالج معاینه دقیق بیمار را انجام می دهند، از معاینه اولتراسوند رگ ها استفاده می کنند، یک رژیم درمانی بهینه و موثر را نیز تجویز می کنند. متعاقباً روش های درمانی به طور اساسی تغییر و بهبود یافتند. در حال حاضر، جراحان توانسته‌اند نه تنها نحوه از بین بردن شاخه‌های وریدی تغییر یافته را از طریق جراحی بیاموزند، بلکه بر علت آسیب شناسی تأثیر بگذارند و از شر وریدهای واریسی بدون خون، درد و برش‌های عمیق خلاص شوند.

این مقاله به شما پیشنهاد می شود :  آلزایمر چیست و انواع آن کدام است؟

درمان واریس

درمان جراحی و روش‌های نوین

رگ واریسی چیست؟

اگر می خواهید بدانید واریس چیست و چگونه ایجاد می شود باید بدانید که در نتیجه فرایندهای پاتولوژیک، رگ ها تغییر شکل می دهند، کشیده می شوند، سلول های طبیعی با بافت اسکار جایگزین می شوند که منجر به تشکیل گره ها می شود. دیواره‌ها آتروفی می‌شوند و نقص غیرقابل برگشت دیواره وریدی رخ می‌دهد که به آن رگ واریسی گفته می شود.

دریچه های ضعیف نمی توانند با جریان خون مقابله کنند، که باعث افزایش فشار در وریدها می شود. گره های وریدی بزرگ و کوچک روی پاها ظاهر می شوند، تورم و درد احساس می شود. پوست و بافت زیر جلدی در محل رگ بیمار ممکن است زبرتر شده و تغییر رنگ دهد. بنابراین قبل از ابتلا و وخیم شدن بیماری لازم است بدانید واریس چیست و چه علائمی دارد.

چرا تشخیص صحیح و به ‌موقع واریس اهمیت دارد؟

تشخیص زودهنگام و صحیح اینکه واریس چیست، برای جلوگیری از تشدید بیشتر بیماری های وریدی ضروری است. اگر وریدهای واریسی درمان نشوند، کیفیت زندگی به دلیل ناراحتی، درد، تورم پاها و تغییرات پوستی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. با استفاده از روش های تشخیصی می توان مانع پیشرفت بیشتر این بیماری شد. واریس با استفاده از اسکن اولتراسوند دوبلکس یا تریبلکس وریدهای پا تشخیص داده می شود. این روش نه تنها امکان تعیین وجود آسیب شناسی را فراهم می کند، بلکه مدل همودینامیک جریان خون بیمار را نیز با جزئیات بیشتری مطالعه می کند. انتخاب روش درمان به این بستگی دارد. وریدهای واریسی در حال حاضر تحت کنترل اولتراسوند نیز درمان می شوند.

جوراب واریس چه نقشی در درمان واریس دارد؟

اگر متوجه رگ های واریسی در پاهای خود شدید، باید به پزشک مراجعه کنید تا بدانید دلایل زمینه ای واریس چیست. جوراب واریس یک محصول فشرده سازی پزشکی است که یک منسوجات کشسان (جوراب، جوراب یا جوراب شلواری) است که فشار فعالی بر روی ساق پا وارد می کند و به افزایش گردش خون وریدی و بازگشت خون به قلب کمک می کند. جوراب های فشاری با درجات مختلف فشار یک کالای پزشکی هستند.

مزایای جوراب های فشاری واریس چیست :

حمایت از دیواره های عروقی ضعیف و دریچه های وریدی

جلوگیری از کشیدگی وریدها و ایجاد علائم بارز واریس